Tomterace har blivit en succé i Kristianstad och börjar redan uppfattas som en välkommen jultradition. Gatorna fylldes av glada tomtar i alla storlekar när loppet anordnades den 10 december 2022. Sponsormedel på över 100 000 kronor samlades in och delas ut till Youngstival, till VISH - Våga i samspel med häst - och End Polio Now.

Kristianstad-Nova, Kristianstad-Hammarshus och Kristianstad-Gärds Rotaryklubbar anordnade 2022 års Tomterace med assistans från övriga Rotaryklubbar i Kristianstad och Rotaract och i samverkan med  Kristianstad City och Kristianstadsbladet och sponsorer.

Starttiden var det här året flyttad till eftermiddagen kl.13, men redan en timma tidigare var det full fart på Lilla torg med många barnfamiljer. Många tomtar deltog intensivt i uppvärmning med Friskis & Svettis och efter avslutat lopp kunde barnen sjunga med Pelle Svanslös som uppträdde på scenen.

Deltagarna fick ta del av fina erbjudanden från affärerna i city  och en del av dem fick också glädjas åt fina vinster som skänkts till startkortslotteriet.