Kristianstad-Nova Rotaryklubb samarbetar sedan många år med Svensk-Litauiska föreningen, en ideell förening som drivs av volontärer. Laima Andersson, som själv är från Litauen, kom till Sverige för cirka 20 år sedan och är idag en av eldsjälarna
Hon har på plats upplevt orättvisorna och hjälpbehovet framför allt på landsbygden. Föreningen gör ett ofattbart arbete. De har byggt upp ett kontaktnät omfattande skolor, sjukhem och socialtjänst. Detta garanterar att sakerna kommer dit de ska.

Föreningen omsätter 1,2 mkr på sin secondhandaffär och överskottet går till cirka tio hjälptransporter till Litauen per år samt dessutom till sommarkollo för de sämst bemedlade barnen. Sommarkollo kan vara såväl dagläger som veckoläger. Det betyder enormt mycket för barn som saknar det mesta. Här får de ha roligt och vara just barn.

I vår klubb har vi under ett antal år bidragit med diverse saker, som vi kört ut till föreningens lokal. Vi har även haft insamlingar på klubbmöten. I oktober i år kom medlemmar och lämnade företrädesvis kläder som förvarades i mitt uterum. Varma kläder behövs när vintern närmar sig. En liten lastbil hämtade sedan allt det insamlade, som nu antingen skickats till Litauen eller säljs i deras secondhandbutik.

Kaffe är mycket dyrt i Litauen, så med jämna mellanrum köper våra medlemmar kaffe, som vi sedan skänker till föreningen.

Jag hade förmånen att 2016 få följa med Laima och två andra personer, en från föreningen och en från Lions i Åhus, som också är en av föreningens bidragsgivare. Under denna resa besökte vi olika familjer som var i mycket stort behov av hjälp.

Sjukhus har utrustats med sjukhussängar, som också behövs i hemmen, eftersom man vanligtvis vårdar sina äldre och sjuka i hemmet. Något som uppskattats väldigt mycket är att Jeanette Hansson i vår klubb har gjort en enorm insats genom att organisera transporter av containrar fyllda med vuxenblöjor.

Vi i Kristianstad-Nova Rotaryklubb ser fram emot fortsatt gott samarbete med Svensk-Litauiska föreningen!

Ulla Edén