I Kristianstad-Nova RK, Åhus RK, Rotaract i Kristianstad, Zonta i Kristianstad, Lions i Åhus och FN-föreningen har vi ett samarbete för att stötta Kvinnojouren.
Zonta International är en ledande global organisation av personer från olika yrkesgrupper, som arbetar för att främja kvinnors rättigheter genom stödjande insatser och påverkansarbete.
Rotary är ett globalt nätverk av över 1,4 miljoner medlemmar i 46 000 klubbar.  Gemensamt för alla är att göra goda insatser för samhället, både här hemma och längre bort.

Vi har en fantastisk Kvinnojour, som utan ideella själar inte skulle kunna existera.
De tar emot kvinnor och barn, som mer eller mindre akut behöver lämna sina hem pga våld. När de kommer till Kvinnojouren har de med sig ”vad de går och står i”.
Behovet av dagligvaror är stort.
På Kvinnodagen fanns alla samarbetsorganisationer på plats utanför de större matvaruaffärerna som Ica Maxi i Kristianstad, Ica Kvantum i Åhus, Willys i Åhus och Kristianstad och COOP i Gallerian och i centrala Åhus.
Vi stod med tomma varuvagnar, delade ut inköpslistor, som vi fått av Kvinnojouren, och i en strid ström kom kunderna och fyllde vagn efter vagn med varor som till exempel mat (ej färskmat), hygienartiklar, toapapper, underkläder, tvättmedel, ”you name it”.

Kvinnojouren kunde hämta 200 kassar fyllda med diverse varor och utöver det ett stort antal toarullar.
Totalt även 6000 kr via swish och 5000 kr via bankgiro till Kvinnojouren.

Givmilda kunder, fantastiska samtal och glädje. Det var en förmån att få finnas på plats.

NÄSTA ÅR GÖR VI FAVORIT I REPRIS!

Så här såg det ut på Kvinnojouren när varorna var hämtade!